Lelaki Ini Kemalangan Jalan Raya. Bila Tiba Ambulan Dia Memberi Handphone Kepada Pegawai Tersebut. Terkejut Pegawai Itu Bila Dia Bagitau Perlu Telefon Siapa

Pada 5 Mac lalu, berlaku kemalangan yang melibatkan seorang lelaki warganegara Malaysia berusia 35 tahun dan sebuah bas kuning di Pan Island Expressway (PIE) menuju ke Tuas.

Apabila melihat tiada sesiapa yang memberi bantuan pertolongan cemas, Razali Raihayu tidak teragak-agak untuk menghentikan motosikalnya di tepi jalan untuk membantu mangsa yang terbaring di lebuh raya itu.

Semasa menunggu pasukan perubatan datang untuk membawa mangsa ke hospital, Razali yang juga merupakan warganegara Malaysia memberikan pertolongan cemas kepada mangsa. Namun, apa yang berlaku seterusnya membuatkan Razali tercengang seketika.

Mangsa mengeluarkan telefon bimbitnya dan mendail nombor kemudian memberikan telefon itu kepada Razali. “Bang, tolong saya hubungi majikan saya. Beritahu kepadanya saya akan lewat.”

Itulah perkataan pertama yang dikatakan oleh mangsa kepada Razali. Pada pandangan Razali mangsa akan lewat untuk beberapa bulan (untuk mendapatkan rawatan sehingga sembuh sepenuhnya). Namun melihatkan tindakan mangsa, Razali merasakan mangsa akan selamat dan berada dalam keadaan tidak terlalu tenat.

Razali kemudiannya memuat naik video tersebut diFacebook SG Road Vigilante dengan harapan orang lain juga tidak akan teragak-agak untuk memberikan pertolongan cemas sekiranya terserempak dengan kejadian seperti ini.

Razali juga berpesan supaya jangan hanya tahu melihat dan mengambil kesempatan ke atas mangsa (seperti mencuri duit, jam tangan atau harta benda lain milik mangsa) ataupun merakam gambar kejadian. Hulurkan bantuan yang sewajarnya sementara menunggu pasukan perubatan datang.

Tindakan Razali itu mendapat maklum balas dari netizen dan masing-masing menyatakan syukur kerana ada orang yang baik hati seperti Razali yang sanggup menghulurkan bantuan kepada mangsa.

Netizen juga turut meluahkan rasa bangga mereka kepada mangsa kerana sempat memikirkan majikan sewaktu diri di timpa kemalangan. Mangsa memang pekerja yang hebat!

Kami mendoakan semoga mangsa segera sembuh daripada kecederaan dan dapat berkhidmat semula untuk majikannya seperti biasa!

1 Bulan Sebelum Kematian Manusia Akan Mengalami Ciri-ciri Seperti Ini. Tapi Kebanyakan Kita Tak Menyedarinya

Kematian merupakan hal yang pasti dan akan menghampiri setiap mahluk yang bernyawa. Hal yang tak diketahui anyalah waktu datangnya, karena itu merupakan rahasia Allah SWT.

Namun, walaupun kematian tak diketahui datangnya kapan, sebelum kematian itu datang akan ada tanda-tanda yang mungkin dapat kita ketahui. Hanya saja biasanya seseorang tidak dapat menyadarinya.

Ada beberapa tanda, lebih spesifik 40 hari sebelum kematian menjemput, seseorang akn mengalami tanda-tanda seperti dibawah ini:

1. 40 Hari Menuju Kematian
Tanda-tanda kematian ini juga muncul setelah masuk waktu asar, bagian pusat dari tubuh kita akan berdenyut. Itu pertanda bahwa daun yang tertulis nama kita dari pohon yang terletak di Arshy Allah swt. Telah gugur.

Lalu malaikat maut mengambil daun tersebut dan segera membuat persiapan diantaranya mulai mengawasi kita setiap saat.

Dan sesekali malaikat maut menampakkan dirinya kepada orang yang akan dicabut nyawanya dalam wujud manusia, dan seketika itu pula orang itu akan terasa terkejud dan bingung melihat malaikat maut.

Walaupun malaikat maut wujudnya hanya satu tapi atas izin Allah swt, Dia mampu mencabut nyawa seseorang dalam waktu yang bersamaan.

2. 7 Hari Ketika Kematian Akan Datang Tanda Ini Muncul Setelah Masuk Waktu Asar, Tanda-tanda Kematian Ini Hanya
Diberikan Allah swt Terhadap orang yang diuji Allah dengan Sakit, biasanya orang yang sedang sakit tak berselera makan, tiba-tiba ingin makan. Ini merupakan isyarat dari Allah bahwa kematian memang benar-benar sudah dekat.

3. 3 Hari, Kematian Diambang Pintu
Pada suatu saat akan terasa denyutan di tengah dahi kita, yaitu antara dahi kanan dan dahi kiri. Jika tanda-tanda kematian ini dapat dirasakan maka sebaiknya berpuasalah kita setelah itu.

Supaya perut kita tak mengandung banyak najis, dan ini akan memudahkan orang lain utk memandikan jasad kita.

Setelah itu pula mata hitam kita tak bersinar lagi, dan bagi orang yg sakit, hidungnya perlahan akan masuk ke dalam, ini dapat terlihat jelas kalau dilihat dari sisi tubuh kita. Telinga akan layu dan berangsur-angsur masuk ke dalam.

Tapak kaki tegak berangsur-angsur lurus ke depan dan sukar untuk ditegakkan lagi.

4. Sehari Sebelum Kematian
Tanda-tanda kematian ini juga terjadi setelah waktu ashar, kita akan merasakan denyutan di bagian ubun-ubun, ini menandakan kita sudah tak sempat lagi melihat waktu ashar di keesokan harinya.

5. Tanda Terakhir, Kematian Menghampirimu
Kita akan merasakan sejuk di bagian pusat, lalu turun ke pinggang dan akan terus naik ke bagian halkum.

Pada masa ini hendaknya kita sering beristighfar memohon ampun pada Allah, dan sering-sering membaca syahadat. Menata hati, memfokuskan fikiran kita hanya kepada satu arah yaitu Allah swt.

Dengan demikian semoga dengan sedikit pengetahuan menjelang kematian, kita punya kesiapan untuk menghadapinya.

Namun begitu, semuanya kembali kepada Allah, maka berdoalah agar kita dapat menyadari tanda yang diberikan oleh-Nya supaya siap di Ajal kelak.

Wallahu a’lam.

Sumber: merdeksiana.com

sumber mylabulabi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*